Verwachtingen en communicatie

Onduidelijkheden in communicatie & verwachtingen.

De situatie:

Onduidelijkheden in communicatie & verwachtingen van en naar mij.

Gevolg:

Onduidelijkheden in verwachtingen en communicatie van de ander naar mij & wederzijds wat resulteert in zelf invulling geven en uiteindelijk stress.

Voorbeeld:

Begeleiding appt; schrijf het op het whiteboard. ik heb geen whiteboard, wel krijtbord. de verwachtingen en communicatie van de begeleiding naar mij waren niet duidelijk, want bedoelen ze dat of het whiteboard in de gang?  En wie schrijft het op het whiteboard, zij of ik.


Of: naar aanleiding van mijn plan voor de website/blog mailde ik met de vraag voor financiële steun . in de reactie die ik kreeg, werd het stukje financiën niet benoemd alleen dat ze met mij in gesprek willen over mijn blog. ook hier was de communicatie niet duidelijk voor mij. Ik ging de verwachtingen dus zelf invullen en verwachte dat ik mijn eigen plan moet gaan verdedigen. ik schot in de verdedigingsmodus en dacht; ze denken vast dat ze toestemming/instemming/toezegging/inspraak hebben, maar dat is niet. hierdoor schoot ik nog meer in verdedigingsmodus, waardoor mijn stress steeg.

Mijn oplossing:

Begeleiding mailen met de vraag wat ik moest doen om de verwachtingen en communicatie duidelijk te krijgen. Ze hielpen me met het advies: terugmailen en vragen om duidelijkheid of gesprek afwachten. Zo kreeg ik duidelijkheid in de verwachtingen en communicatie onderling. 

About the Author

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze vind je misschien ook leuk