Autismevriendelijke bouwkunde.
Vorige week woensdag ben ik samen met de student bouwkunde en mijn coach Ursula naar Rotterdam geweest om de bibliotheek van Rotterdam te beoordelen op autisme vriendelijkheid.
Voor het afstudeerproject van haar opleiding bouwkunde naar autismevriendelijke bouw, hadden we voorgaand aan dit bezoek een gesprek met de student bouwkunde, zie blogje.
Tijdens een tour door de bibliotheek van Rotterdam vroeg ze aan mij wat ik ervaarde en wat ik eraan zou verbeteren, door mijn input kon ze een verslag maken en advies samenstellen voor haar afstudeerproject.
Het begon al bij aankomst. Het bord met daarop bibliotheek stond om een hoek, waardoor het niet duidelijk was dat daar de bibliotheek was.
Bij binnenkomst viel me op dat het een grote open ruimte was, met veel roltrappen en meer plafondlampen dan in een lampenwinkel en het was niet heel overzichtelijk wat waar was.
Er was al wel veel groen aanwezig, wat de akoestiek verbeterde.
Op de eerste etage was het een mengpot van allerlei ruimtes die op elkaar overgingen zonder duidelijke overgang en wat waarvoor diende.
Op de 2de etage viel me op dat de bewegwijzering niet meteen opviel als je met de roltrap boven kwam en was het een grote zee van boeken, wat voor een bieb niet raar is btw.
Zo was er op elke etage wel wat op/aan te merken.
Mijn eindconclusie was vooral:
de overgang tussen ruimtes, de functie indeling en duidelijk overzicht van ruimtes kon beter, net als de belichting, de indeling van studeerplekken, de dakramen en op sommige plekken de akoestiek. Ook waren er geen terugtrekplekken, of in ieder geval niet op elke etage, op de 6de etage was een stilteruimte voor studie, maar die was alleen op reservering mogelijk en was niet afgesloten en privé. Veel dingen konden opgelost worden met kleine aanpassingen.