Een week vol autisme ervaringen.
Woensdag 17 juli hadden Ursula en ik een gesprek met Theo Noort via zoom.
Theo heeft een zoon van 38 met autisme en is dus ervaringsouder. Zijn zoon heeft veel begeleiding gehad, ervaringen daarin waren zowel positief als soms ook negatief. Bijvoorbeeld doordat begeleiding aannames deed over wat zijn zoon wel/niet zou kunnen vanwege zijn autisme.
Theo is van oorsprong leerkracht (exacte vakken) en heeft veel gewerkt met studenten met autisme die moesten gaan stagelopen. Na zijn pensioen heeft Theo een eigen 5 stappen programma gemaakt voor mensen die weinig over autisme weten met tips en trucs om studenten te helpen met autisme. Het doel hiervan is: mensen bewust maken van wat mensen met autisme nodig hebben zodat zij toch in het reguliere arbeidsveld terecht kunnen.
Hierover wou Theo wat vertellen en aan ons en aan mij als ervaringsdeskundige ADHD/autisme en hebben we een uur lang gepraat. Doordat ik kort daarvoor even een overprikkeling van informatie had, door prive omstandigheden, merkte ik dat ik niet alles heb kunnen volgen en dat een uur eigenlijk op dat moment te lang was voor mij. Helaas heb ik daardoor niet alles mee gekregen/onthouden wat Theo ons heeft verteld.
Dan afgelopen maandag.
Wat een chaosdag was dat. Eerst slecht geslapen door een felle volle maan, bij een volle maan ben ik altijd wat onrustiger dan normaal. Daardoor kon ik minder prikkels hebben op het werk en was ik al snel uitgeput.
Terug naar huis was er een omleiding op mijn vaste fietsroute, waardoor ik ergens belande waar ik de weg niet goed kende en sloeg de paniek en overprikkeling genadeloos toe, binnen enkele tellen schoot ik van fase 2 naar fase 4.
Gelukkig thuis goed opgevangen en kunnen ventileren met begeleiding. Alles er even uit kunnen lopen tijdens het hardlopen en de dag erna een hersteldag gepakt en rustig aan gedaan.
Over naar woensdag.
Een drukke dag op de Doenrade.
Eerste begonnen we met het filmen/foto’s maken van mijn uitleg met brainblocks voor mijn prive presentatie ervaringsdeskundige, daarna advies gegeven als ervaringsdeskundige autisme/ADHD aan student over aanpak van studeren. Aan de hand van haar vragen:
· wat voor leerschema / routine werkt voor jou het beste?
· hoe zorg je ervoor dat je (sociale) batterij niet te snel leegraakt door de dag heen?
· hoe houd je de interesse vast als je voor langere termijn een vak moet studeren?
· hoe ga je overprikkeling tegen op werk/studie?
· hoe zorg je ervoor dat je niet te snel burnt out raakt / gaat achterlopen op (school)werk?
· wat zijn een aantal dingen die je erg hebben geholpen met sociaal/studie/thuis leven balanceren?
· hoe blijf je gemotiveerd als je bijvoorbeeld onvoldoendes krijgt maar wel hard hebt gewerkt ervoor?
Nog even kort wat andere dingen besproken, voorbereiding afgerond van een boeking binnen Amarant als ervaringsdeskundige autisme/ADHD van 2 augustus, en als laatste deze blog geschreven.