Gastles geven aan toekomiste ervaringsdeskundigen.

Gastles geven.

Gisteren een gastles mogen geven voor toekomstige ervaringsdeskundigen die de opleiding van Fontys in Eindhoven doen.

Eigenlijk zou er nog een ervaringsdeskundige ook gastles geven, en zouden we ieder 30 minuten hebben, maar de andere ervaringsdeskundige was helaas ziek, dus stond ik er samen met mijn coach Ursula alleen.

Voorbereiding:

Vorige week alles voorbereid; wat zou ik vertellen? Welke ervaringsoefeningen zou ik doen? Wat hebben we nodig? Hoeveel tijd hebben we nodig? En alles doorgenomen.

De dag zelf.

Donderdagochtend stond Ursula rond 9:00 voor mijn deur en gingen we op weg.
Onderweg reden we de file in, dus even een berichtje gestuurd dat we wat later zouden zijn.
Uiteindelijk viel het mee, de planning was dat we om 10:00 er zouden zijn en rond 10:15 zouden starten, en we waren er uiteindelijk om 10:10 dus nog steeds op tijd, gelukkig.

Bekende gezichten.

Het was fijn om meteen een bekende te hebben; Stefan, die ook aan mijn klas les had gegeven, begroette me uitbundig, even was het raar dat hij zich aan Ursula voorstelde, totdat ik besefte dat hij haar alleen maar tijdens de eindpresentatie had gezien. Daarna even een voorstelrondje gedaan bij iedereen. Het was een kleine klas van maar 6 leerlingen deze keer, een groot verschil met de 10 van mijn klas.

Dagopstart.

Stefan ging verder met de dagopstart. De vraag van de dag was; wat hoop je te leren of te weten te komen van mijn (Jody) presentatie/gastles.
Het was leuk om te horen wat iedereen ervan hoopte te leren.
Vele wouden o.a. weten wat ze konden verwachten nadat ze klaar waren.

We branden los!

Na een kort praatje over de opstart en hun vragen erover, begon ik mijn presentatie.
Ditmaal zonder powerpoint.

Ik begon met een korte intro over wie ik ben, wat mijn expertise is, wat ze konden verwachten vandaag van mij en voor welke stichting ik werk.
Vervolgens ging ik meteen zonder uitleg van start met de puzzelopdracht en hebben we behoorlijk goed kunnen storen tijdens hun bezigheid.
Daarna vertelde ik wat de connectie is tussen de puzzelopdracht en mijn ervaringen.
Ik vertelde ook dat zo’n opdracht een leuke binnenkomer is, omdat men dan verrast wordt en meteen actief is, daarnaast vind ik het een van de leukste opdrachten, vooral om de reactie van de deelnemers, die bijna overal hetzelfde is en het een luchtige start is i.p.v. meteen zwaar te beginnen.

Als volgt vertelde ik ze over nog wat andere opdrachten die ik doe tijdens mijn presentaties, zoals; het stappenplan van de afwas (waarin in deelnemers stap voor stap laat opschrijven wat je moet doen om de afwas te doen) en het kadotje (waarbij deelnemers ieder een kaartje uit een kadodoosje halen en ik hun laat raden of het onderwerp op het label van het kadotje, hyperfocus, een positief effect of een negatief effect heeft op wat er op hun kaartje staat.)
Kort verteld dat je deze twee opdrachten kan vertalen naar veel dingen en dus breed in kan zetten, bv bij verslaving of herstel of waar je tegenaan kan lopen en vooroordelen uit de weg helpen.

Tussendoor kwamen er veel vragen over mij en hoe ik het ervaarde.

Daarna had ik het over hoe je nou zoiets voorbereid, en deelde ik een stappenplan uit over de voorbereidingen. Ook over een aantal opdrachten die ik zelf had gecreëerd, zoals  het promoten van de hidden disabilty keycord vertelde ik.

Als laatste vertelde ik ze over mijn website en daarna konden er vragen gesteld worden.
Er waren veel vragen over wat ze konden verwachten als ze klaar waren met de opleiding, dus vertelde ik over dat ze vooral in beeld moesten blijven en veel zelf aan de bel konden trekken voor opdrachten. Ik vertelde ze ook dat mensen naar hun kwamen en hun verhaal wouden weten en ze dus powerpoint als onderdeel van hun presentatie moesten zien en niet als hun presentatie; niet te veel of nog beter geen tekst erop, alleen bv filmpjes foto’s grafieken etc. Vertelde over grenzen aangeven, niet alleen van wat je wel of niet wil (voor groepen staan of juist niet etc), maar ook in je agenda, waarbij ik vertelde over afgelopen november, waarbij het bij mij dus compleet mis ging met een meltdown als gevolg door overbelasting, en ook tijdens je presentatie ( als ze voor klassen zouden staan van pubers, vooral niet over je heen laten lopen en daar blijven als verplichting, hou de eer aan jezelf als je het niet meer leuk vind, vertel het je coach en verlaat de klas.)
Ik vertelde dat ze op ieder gebied zouden blijven leren en ontwikkelen.

Afsluiten.

Even kort nog wat verteld over mijn schrijven en folders uitgedeeld.
Toen was het alweer tijd om te gaan.
Waarbij ik in eerste instantie dacht, nou dat word een kort dagje, lekker op tijd weer tijd, heb ik de hele 2 uur die we hadden van 10:15 t/m 12:00 gevuld, oké met een pauze ertussen dan.

Het was een fijne klas, waarbij ik me meteen op mijn plek voelde, dat merkte Ursula ook, dus die liet me lekker mijn gang gaan.
Nog even kort geklets met Stefan en toen gingen we alweer terug.
Voor mijn gevoel vloog de tijd, wat altijd een goed teken is.
Ze wisten veel, waar ik eerst dacht dat ze bepaalde termen niet zouden kennen, begrepen ze met een korte uitleg al snel wat het betekende; zoals hyper focus en dissociatie.

Terug naar huis.

Onderweg naar huis nog even alles nabesproken en vooral veel gelachen over hoe het uiteindelijk was gelopen, want eerst werd er verteld dat we een half uurtje misschien iets langer zouden hebben en de docenten wel zouden zien hoe ze de overige tijd zouden invullen, hebben we uiteindelijke de volle tijd gebruikt, wat typisch iets voor mij is.

Afkoelen en hyper focus

Thuis lekker op de bank geploft en even afgekoeld van alles, daarna lekker in ene boek gedoken om te lezen, wat gewerkt aan mijn eigen schrijven en uiteindelijk begeleiding gehad.
In de avond ‘nog even snel’ iets extra’s aan het schrijven willen doen, wat uiteindelijk tot 02:00 duurde. Dus een korte hyper focus gehad hierdoor.

Vandaag heerlijk uit kunnen slapen tot 11:00.

 

IK WENS DEZE KLAS VEEL SUCCES MET HUN EINDPRESENTATIE! IN FEBRUARI, ZET HEM OP JULLIE KUNNEN HET!

EN HOPELIJK TOT SNEL.

STEFAN, HOPELIJK OOK TOT SNEL WEER.

About the Author

Eén gedachte over “Gastles geven aan toekomiste ervaringsdeskundigen.

  1. Wat een geweldige blog.
    Het was leuk dat je in onze klas was en heb zeker wat opgestoken van wat je vertelde.
    Hopenlijk zien we elkaar in toekomst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze vind je misschien ook leuk