Het cctje van de hersens, genaamd Cenrale Coherentie.
Centrale coherentie:
Wat is dat eigenlijk de centrale coherentie?
Ken je die tekeningen waarbij je van nummer naar nummer lijntjes moet trekken er en zo een tekening ontstaat?
Kort gezegd is dat hoe de centrale coherentie werkt.
Van alle losse informatie een geheel vormen, daar het grote geheel in zien ipv de kleine details. De samenhang van dingen zien en de link kunnen leggen/ de overeenkomsten zien.
Neurotypische mensen zien het grote geheel en het verband in situaties. Ze herkennen soortgelijke situaties en kunnen oplossingen van voorgaande lessen die ze hebben geleerd toepassen.
Neurodivergent personen zien dat grote geheel niet, ze zien vooral de verschillend en kunnen dus ook niet altijd oplossingen toepassen die in soortgelijke situaties ook hebben geholpen.
Iedereen kent de slogan in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Of de gezegdes een ezel stoot zich geen 2 keer aan de zelfde steen of in 5 sloten tegelijkertijd lopen.
Dit alles hangt vaak samen met de ToM en executieve functies.
Dit heeft ook effect op empathie tonen of studeren.
Op het gebied van empathie kan het bv ervoor zorgen dat het verband tussen tranen en verdriet niet wordt gelegd of juist te sterk.
Je ziet tranen, en denkt dat diegene verdrietig is. De informatie (of prikkel) dat de persoon uien aan het snijden is en daarom tranen heeft (het complete plaatje), ontbreekt nog.
Ik kan me nog herinneren dat ik een test moest doen, toen ik nog klein was.
Ik kreeg een plaat voor me en moest opnoemen wat er op de plaat gebeurde/stond, dus ik somde doodleuk op wat ik allemaal zag, ballonnen, taart een kindje etc. Toen ze vroegen om dat samen te vatten tot een situatie kon ik dat niet, ik kon de optelsom in mijn hoofd niet maken en geen eindconclusie maken, ook zag ik door al de details niet dat het kindje huilde.
In het gebied van leren kan het bijvoorbeeld zijn dat je hoofd en bijzaken niet kan scheiden dus moeite heb met samenvattingen maken.
Even terug over het onderwerp empathie.
Wist je dat er 2 verschillende vormen van empathie zijn?
Je hebt de cognitieve empathie:
Het weten
Ik weet dat als ik je sla het pijn kan doen.
En de gevoelsmatige empathie:
Het inlevingsvermogen of het kunnen oproepen van emoties door bv herinneringen.
Het herbeleven van dingen op emotioneel/gevoelsmatig gebied.
Dus het beeld dat mensen met autisme geen gevoel van empathie hebben klopt niet helemaal.
De een heeft meer moeite met de cognitieve empathie en de ander met de gevoelsmatige empathie en sommige weer met beide.
Over het gebied van empathie en inleveringsvermogen gaat er nog een andere theorie de rondte: De intense world Theory.
Deze theorie gaat ervan uit dat mensen met autisme niet te weinig, maar juist enorm veel voelen!
Er wordt gesproken over een ‘hyperactief’ brein bij autisme. Dit brein zorgt voor een ‘intense mate van’ aandachtigheid, waarneming, geheugen en emotie. Deze punten kunnen ertoe leiden dat mensen met autisme de wereld om hen heen zo intens ervaren, dat zij zich hier het liefst van afsluiten.
Op de website: Theory of Mind – Wereld van Autisme wordt alles nog uitgebreider uitgelegd.
Geef me de 5 heeft ook hier hele handige sheets en tips/trucs voor om iemand te helpen.