Korte update school
Even een korte update over school.
Waar hebben we het tot nu toe over gehad?
Welke rollen een ervaringsdeskundige kan hebben nl:
Rolmodel
Ondersteunend.
Bruggenbouwer
Veranderaar
Bondgenoot
Criticus
Wat wel en niet werkt in de omgang tussen professionele hulpverlening en cliënt.
Wat voornamelijk naar voren kwam was gelijkwaardigheid en gezien worden als mens i.p.v. als nummer of alleen maar iemand met een beperking, of zoals ik het beschrijf je hebt 3 manieren van begeleiding: iemand die voor je staat, die bepaald alles zonder uitleg en overleg, iemand die achter je staat, die vraagt maar checkt niet, en iemand die naast je staat, diegene geeft je inzicht en laat je zelf nadenken, stuurt aan tot.
Bewust luisteren zonder invullen.
Ook hebben we het gehad over het bewust zijn van luisteren zonder in te vullen of in te vullen naar je eigen beeld, dit hebben we gedaan doordat er een kort verhaaltje werd verteld en daarna vragen werden gesteld over het verhaaltje en de inhoud ervan die je met goed of fout kon beantwoorden. Dan werd bv de vraag gesteld kuste de man zijn vrouw en kinderen voor hij vertrok, iedereen gaf aan ja, maar er werd in het verhaal niet gesproken over vrouw maar over partner, dus het was fout.
Als laatste.
Ook hebben we het gehad over open en gesloten vragen stellen en over kunnen, willen en durven.